Систематичні вправи на тренування рухів пальців рук роблять стимулюючий вплив на розвиток мовлення іІ готує кисть до письма Роботу з розвитку дрібної моторики рук бажано проводити систематично, приділяючи їй по 5-10 хвилин щодня. З цією метою можуть бути використані всілякі ігри і вправи.
"Кільце"
Кінчик великого пальця правої руки по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця; ту ж вправу виконувати пальцями лівої руки; одночасно пальцями правої і лівої руки.
"Пальці вітаються"
З'єднати пальці обох рук "будиночком". Кінчики пальців по черзі ляскають один по одному, вітаються великою з великим, потім вказівний з вказівним і так далі.
"Оса"
Випрямити вказівний палець правої руки і обертати їм; потім лівою, обома руками.
"Чоловічок"
Вказівний і середній пальці "бігають" по столу; правою,лівою рукою,
ті ж рухи проводити одночасно пальцями обох рук ("діти біжать наввипередки").
"Коза"
Витягнути вказівний палець і мізинець правої руки; ту ж вправу виконати пальцями лівої руки; потімодночасно пальцями обох рук.
"Окуляри"
Утворити два кружки з великого і вказівного пальців обох рук, з'єднати їх.
"Зайчик"
Витягнути вгору вказівний і середній пальці правої руки, а кінчики безіменного пальця і мізинця з'єднати з кінчиком великого пальця; ту ж вправу виконати пальцями лівої руки; потім одночасно пальцями обох рук.
"Дерева"
Підняти обидві руки долонями до себе, широко розставити пальці.
"Пташки летять"
Пальцями обох рук, піднятих до себе тильною стороною, проводити рухи вверх-вниз.
"Згинання-розгинання пальців"
По черзі згинати пальці правої руки, починаючи з великого пальця;
виконати ту ж вправу, лише згинати пальці, починаючи з мізинця;
виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки;
"Квітка"
Руки у вертикальному положенні, притиснути долоні обох рук одна до одної, потім злегка розсунути їх, округливши пальці.
"Бабуся пече млинці ";
Покласти кисті рук на стіл: одна рука стисла в кулак, інша розкрита. Одночасно поміняти положення.
"Кулак-ребро-долоня"
На площині столу три положення руки послідовно змінюють один одного. Виконується 8-10 разів правою рукою, потім лівою, далі обома руками.
Описані вище ігри і вправи забезпечують хороше тренування пальців, сприяють виробленню керованихрухів, розвитку точності рухів пальців.
"Сорока-білобока"
Інтенсивні рухи великого пальця вперед-назад, вверх-вниз, по колу;
Згинання-розгинання всіх пальців одночасно;
Згинання-розгинання руки в кистьовому суглобі;
Інтенсивне розтирання кожного пальця;
Точковий масаж кожного пальця між фалангами з бічних і фронтально-тильних сторін.
"Пальці лягають спати"
Почергове загинання пальців, потім їх одночасне випрямлення у супроводі вірша:
Цей пальчик хоче спати, а цей - в ліжечко лягати,
Цей пальчик позіхнув, а цей пальчик вже заснув.
Тихіше, пальчик, не шуми, братиків не розбуди.
Встали пальчики, ура! Нам у школу йти пора.
"Дружба"
Дружать в нашій класі дівчата і хлопчики
(пальці рук з'єднуються в "замок").
Ми з тобою подружимо маленькі пальчики
(ритмічне торкання однойменних пальців обох рук).
Раз, два, три, чотири, п'ять
(почергове торкання однойменних пальців, починаючи з мізинців),
Починай знов рахувать.
Раз, два, три, чотири, п'ять. Ми закінчили рахувать.
(руки вниз, струсити кистями).
Ще вправи, які сприяють розвитку дрібної моторики
Розминання пластиліну, тіста, глини, гумки і т.д.
Катання долонькою і пальцями кульок, камінців, намистин.
Плескання в долоні з різною силою, міняючи темп.
Нанизування намистин, ґудзиків на нитку.
В’язання вузликів на мотузках, шнурках .
Штрихування, малювання олівцями, фарбами,крейдою
Різання ножицями.
Робота з конструктором, мозаїкою.
Катання олівця між долоньками.
Складання ланцюжки з канцелярських скріпок різного кольору.
Сортування бобів, квасолі, гороху, а також крупи (пшона, гречки, рису).
Застібання і розстібання гудзиків, блискавок, кнопок, гачків.
Загвинчування й відгвинчування шайби, кришок у бульбашок, баночок.
Перебирання чоток або намистинок одночасно двома руками назустріч один одному і назад.
Знаходження захованих предметів в «сухому басейні» з горохом і квасолею (в пластикових відрах або тазиках).
Катання гумових, пластмасових, дерев'яних, поролонових м'ячів з шипами ("їжачків").
Змотування клубка ниток, намотування ниток на котушку.
Викладання фігур з паличок, кубиків, тощо.
Малювання з трафаретом, або по крапках чи цифрах.
Масаж рук, пальчиків.
|